SOTONG BAKAR ALA THAI

Bahan – bahan :

  • sotong
  • madu
  • garam
  • lemon / limau nipis
  • cili
  • bawang putih
  • kicap sotong
  • gula
  • daun ketumbar

Cara – Cara :

Sotong ni lepas cuci me kelarkan sikit then letak garam + madu + air lemon / limau nipis skit untuk perap 10-15min then sebelum nak masak sotong tu toskan kejap.. me grilled dalam pan je.

Sotong dah siap grilled, kalau nak cantik kepala sotong tu cucuk dengan toothpick kat badan sotong tu macam buat ketupat sotong tu tapi meĀ  X buat pon haha..

Oh untuk sos dia, me tumbuk (kalau nak buat banyak pakai blender je) 2 ulas bawang putih, 2 biji cili padi + 1 biji cili besar, daun ketumbar sikit then masukkan 2 sudu kicap sotong, 1 sudu gula and lastly perah asam limau. Sos ni kalau nak banyak korang agak-agak je la and rasa ada masam manis and pedas tu..

Sotong Bakar Ala Thai by NM

Leave a Reply